اغلاق حساب جوجل ادسنس بسبب كود تعريف الشخصية pin

احمد محمود

بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد

مرحباً بزوار ومتابعي بلوجر فيومي!

إغلاق حساب أدسنس بسبب كود تعريف الشخصية (PIN)

أحد أهم الإجراءات اللي بتتخذها جوجل للتحقق من هوية الناشرين على منصة أدسنس هو إرسال كود تعريف الشخصية (PIN) عبر البريد. الكود ده بيبقى عبارة عن رقم مكون من 6 أرقام، وبتستلمه على عنوانك اللي سجلت بيه في حساب أدسنس. المشكلة الكبيرة إنك لو ما دخلتش الكود ده خلال مدة معينة، ممكن حسابك يتقفل. في المقال ده، هنتكلم عن كود التعريف وازاي تتفادى إغلاق حسابك بسبب التأخير في استلام أو إدخال الكود.



إيه هو كود تعريف الشخصية (PIN)؟

كود تعريف الشخصية هو وسيلة بتستخدمها جوجل عشان تتأكد من صحة بياناتك وعنوانك اللي سجلت بيه في أدسنس. جوجل بتبعتلك الكود ده في جواب عبر البريد على العنوان اللي سجلته وقت إنشاء الحساب. بعد ما تستلم الجواب، بتدخل الكود ده في حسابك على أدسنس لتأكيد هويتك.

إيه اللي بيحصل لو ما دخلتش الكود؟

لو ما دخلتش الكود في المدة المحددة (عادة حوالي 4 أشهر من أول ما تبعته جوجل)، حسابك هيتم إغلاقه مؤقتاً لحد ما تدخل الكود. ده يعني إنك مش هتقدر تكمل جني الأرباح لحد ما يتم التحقق من هويتك.

إزاي تتفادى إغلاق حسابك بسبب الكود؟

عشان تتجنب إغلاق حسابك بسبب كود تعريف الشخصية، فيه شوية نصايح لازم تاخد بالك منها:

  • تأكد من صحة عنوانك: أول خطوة بعد إنشاء حساب أدسنس هي التأكد من إن العنوان اللي سجلته صحيح بالكامل، بما في ذلك الرمز البريدي، اسم الشارع، المدينة، وأي تفاصيل مهمة تانية.
  • متابعة البريد: بعد ما جوجل تبعتلك إشعار إن الكود تم إرساله، تابع مكتب البريد القريب منك وراجع صندوق البريد الخاص بك بانتظام.
  • إعادة إرسال الكود: لو مر أكتر من 4 أسابيع وموصلكش الجواب، تقدر تطلب من جوجل إعادة إرسال الكود من خلال حسابك في أدسنس.

إيه اللي تعمله لو الكود موصلش؟

لو عدت مدة طويلة والكود ما وصلش ليك، جوجل بتتيح لك فرصة رفع مستندات تأكيد الهوية زي البطاقة الشخصية أو جواز السفر، عشان يتم التحقق من هويتك من غير ما تحتاج للكود. الخطوة دي هتبقى متاحة بعد 3 مرات فشل في استلام كود التعريف.

الخاتمة

كود تعريف الشخصية جزء أساسي من عملية التحقق على أدسنس، ولو ما دخلتش الكود ده في المدة المطلوبة، حسابك ممكن يتقفل. علشان كده لازم تتابع البريد وتأكد من صحة عنوانك من البداية. ولو عندك أي مشاكل في استلام الكود، استخدم خاصية التحقق بالوثائق المتاحة من جوجل.

تابعنا على بلوجر فيومي عشان تعرف أكتر عن أدسنس وأحدث النصائح للتعامل مع المشاكل الشائعة!

إرسال تعليق

شاهد أيضاً :-
Cookie Consent
تعريف الارتباط

نستخدم ملفات تعريف الارتباط لضمان حصولك على أفضل تجربة.

Oops!
يبدو أن هناك مشكلة في اتصالك بالإنترنت. يرجى الاتصال بالإنترنت والمحاولة مرة أخرى.
AdBlock Detected!
لقد اكتشفنا أنك تستخدم إضافة حظر الإعلانات في متصفحك.
يتم استخدام الإيرادات التي نحصل عليها من الإعلانات لإدارة هذا الموقع، لذا نرجو منك إضافة موقعنا إلى القائمة البيضاء في إضافة حظر الإعلانات الخاصة بك.
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.